it-specialundervisningshjælpemidler

På Kirstinedalsskolen udleveres der en it-rygsæk, hvis eleven eksempelvis er ordblind eller har behov for støtte for at kunne begå sig på lige vilkår med de øvrige elever i klassen.

Hjælpemidler kan være relevante, hvis eleven for eksempel er ordblind, har et syns-, høre- eller bevægelseshandicap.

Hjælpemidler til ordblinde elever

Hjælpemidler til ordblinde elever består typisk af en programpakke med læse- og skriveprogrammer til installation på eleven egen computer.

Hvis eleven ikke har en bærbar computer, og familien ikke har mulighed for at anskaffe en, kan der bevilges en computer med en it-startpakke.

Når der søges om it-hjælpemidler til en ordblind elev, skal ansøgningen i SPS2005 enten have Undervisningsministeriets Ordblindetest eller en udtalelse fra en læsekonsulent hos PPR vedhæftet.

Hvis skolen har en uddannet læsevejleder eller en lærer med tilsvarende kompetencer, kan skolen selv teste eleven med Ordblindetesten. Hvis eleven er testet med Ordblindetesten, behøver skolen ikke indhente PPR-udtalelse.

Det skal fremgå af skolens indstilling, hvilke it-hjælpemidler, der søges om. Det vil sige, at der skal skrives, om det er en programpakke til elevens egen computer med et Windows-styresystem eller en programpakke til elevens Mac. Det er også vigtigt, at det fremgår, at eleven ikke har sin egen computer, og eleven derfor har behov for en it-startpakke til computer.