Mål- og indholdsbeskrivelse for Kirstinedalsskolens SFO & Juniorklub
Indledning
Mål- og indholdsbeskrivelser er SFO'ens bidrag til at dokumentere og synliggøre trivsel, udvikling, dannelse og læring. Samtidig er mål- og indholdsbeskrivelser et godt redskab til at sikre en så bred stimulering for det enkelte barn, som muligt. Evaluering er en vigtig del af udviklingen. Evaluering skaber refleksion over indhold og metoder, som er lig med udvikling.
SFO og skole er en meget vigtig del af barnets liv. SFO'en står for fritidsdelen og skolen for undervisningsdelen. Sammen målretter vi den pædagogiske indsats, så der skabes en sammenhæng mellem fritidsdelen og undervisningsdelen. Pædagoger og læreres forskellige kompetencer danner til sammen rammen om en bred vifte af udviklingsmuligheder for det enkelte barn.
Forældre har en vigtig rolle som opdragere og medspillere. Forældre inddrages ved daglig dialog, forældremøder, skole-/hjemsamtaler m.m. Samtidig anser vi det for vigtigt med arrangementer som f.eks. vores årlige halloween arrangement, markedsdag, klippe-/klistredag & julecafé, hvor pædagogerne møder familierne på en anden måde. Alt sammen elementer, som får samarbejdet med forældre til at "spire" og gør, at tillid, tæt dialog og et fælles medejerskab for SFO'en er til stede, og som i sidste ende tilgodeser det enkelte barns udvikling og dannelse.
Principper for aktiviteter
Aktiviteterne i SFO'en er en vigtig faktor i børnenes hverdag. Aktiviteterne udspringer af de pædagogiske didaktiske overvejelser i forhold til barnets udvikling og dannelse. SFO'en holder jævnligt børnemøder med bl.a. henblik på at sikre børnenes medindflydelse på aktiviteter m.m. De voksenorganiserede aktiviteter tager udgangspunkt i det enkelte barns udvikling og dannelse, mens børnenes selvvalgte aktiviteter/lege udforsker egen nysgerrighed og fantasi i samspil med andre børn.
SFO'en arbejder ud fra følgende principper:
- At aktivere og stimulere så bredt som muligt for at tilgodese det enkelte barn
- Særligt pædagogisk fokus
- Fokus på pædagogiske "bagdøre"
- Veksling mellem pige- og drengeaktiviteter
- Aktiviteter, hvor vi udnytter årstiderne, der skifter
- Aktiviteter i højtider/traditioner som jul, fastelavn, sommerfest m.m.
- Naturen skal udforskes
- Aktiviteter med mere dybdegående pædagogisk fokus for at tilgodese børn med særlige behov
- Vi skal bestræbe os på at komme på ture ud af huset evt. i samarbejde med skolen
- Aktiviteter som indimellem er aldersmæssigt tilpasset
- Der skal være plads til at børn kan bidrage med hver deres niveau
- Aktiviteterne skal udfordre, motivere og udvikle børnene
- Fysiske aktiviteter med udgangspunkt i leg, bevægelse, sport og idræt
- Kulturelle aktiviteter
- Styrke de sociale kompetencer
- Deltagelse i SFO på tværs
Værdigrundlag
SFO'en danner rammen om en pædagogik, der skaber en meningsfyldt og indholdsrig hverdag for det enkelte barn, og som tager udgangspunkt i barnets behov og interesser, men SFO'en har også et ansvar for udvikling og læring i forhold til den samlede dannelse for det enkelte barn.
SFO'en bestræber sig på at skabe rum, hvor børnene oplever:
- Tryghed/nærhed/stabilitet/omsorg
- Respektfuld socialisering
- At alle føler sig værdifulde i fællesskabet
- Etablering af venskaber
- Indflydelse, medbestemmelse og medansvar
- Trang til at udforske nysgerrighed
- At mobning forebygges og behandles
- Helhed SFO/skole
- En god relation mellem mor/far og SFO/JK
- Stort kontinuerligt fokus på progression i og omkring aktiviteter, pædagogik og generel livsduelighed
Samspil mellem skolens undervisning og SFO'ens aktiviteter
Mål | Resultatkrav | Indholdsbeskrivelse | Evalueringsform |
At skabe mere sammenhæng og helhed mellem SFO og skole | Lærere og pædagoger i fælles aktiviteter med børnene min. 3 x om året | Vi planlægger og arbejder med lærerene i emne- og projektuger, som starter formiddag og kan fortsætte i SFO-tid | Pædagogisk dag, personalemøder og forældremøder |
Samarbejdet mellem skolen og hjemmet
Mål | Resultatkrav | Indholdsbeskrivelse | Evalueringsform |
Åben og tæt dialog forældre | Forældre oplever tillid, tryghed, rådgivning og samarbejde | Vi vil lave et bredt udsnit af aktiviteter, hvor forældre deltager, som f.eks. markedsdag, halloween, julecafé m.m. | Forældremøder og personalemøder |
Børn med særlige behov
Mål | Resultatkrav | Indholdsbeskrivelse | Evalueringsform |
At der for de børn skabes rummelighed | At alle børn er en del af fællesskabet | Pædagoger støtter og vejleder. Der laves aktiviteter med fokus på, at alle skal være værdifulde i fællesskabet | Personalemøder |
At børn med særlige behov gennemgår en udvikling | Velfungerende børn. At der igangsættes en handleplan i samarbejde med skolen eller intern i SFO'en | Der skabes aktiviteter med mere dybdegående pædagogisk fokus | Personalemøder. Møder med skolen |
At børnene tilegner sig "værktøjer" til at kunne være i større fællesskaber i længere tid ad gangen | Bedre trivsel og et holdbart energi niveau | Pædagogerne arbejder med børnene i mindre og større fællesskaber | Løbende på personalemøder og teammøder |
Krop og bevægelse
Mål | Resultatkrav | Indholdsbeskrivelse | Evalueringsform |
At børn udfolder sig i fysiske aktiviteter | At alle børn deltager i 50 % af bevægelsesaktiviteterne om ugen | Personalet vil motivere og støtte. Personalet vil rådgive og vejlede i sund kosts betydning for bevægelse. Vi er i gymnastiksalen én gang om ugen, hvor vi primært laver alternativ idræt. Vi vil benytte hallen til bevægelsesaktiviteter med større børnegrupper. Vi har temauger, hvor der er turneringer i forskellige sports- og idrætsgrene | Personalemøder og børnemøder |
At børn bliver bekendte med deres kropslighed | At børn bruger og stimulerer det motoriske område | Iværksætte aktiviteter inde og ude, hvor grov- og finmotorik er i fokus | Personalemøder og børnemøder |
Brobygning
Mål | Resultatkrav | Indholdsbeskrivelse | Evalueringsform |
Et tæt og konstruktivt samarbejde mellem SFO, skole og børnehave | Børn og forældre oplever helhed. En glidende overgang. Fyldestgørende information. Børn og forældre oplever tryghed. At der sikres en så succesfuld overgang som muligt | Gensidigt informationsmøde lige efter indskrivning på skolen, hvor børnehaver, SFO og skole deltager, bl.a. med henblik på iværksættelse af mulige støtteforanstaltninger i forbindelse med SFO-/skolestart. Forældremøde i midten af marts, hvor nye forældre informeres vedr. SFO-start. Overleveringsmøde med skolen. Det er her, SFO'en videregiver diverse oplysninger/erfaringer om de enkelte børn | Personalemøder og forældremøder |
At børn og forældre føler tryghed i forbindelse med SFO-start | At børn og forældre er glade, engagerede og forventningsfulde | Børnehaverne besøger SFO'en mange gange inden SFO-start Fælles aktiviteter med børnehaverne | Møder med børnehaverne |
Natur
Mål | Resultatkrav | Indholdsbeskrivelse | Evalueringsform |
At børn føler trang til at udforske naturen | At børn er nysgerrige og bekendte med naturen. At børn bliver bevidste om årstiderne. Børnene skal værne om og vise respekt for naturen | Ture til skov, strand og lokale områder. Vi laver aktiviteter, hvor naturmaterialer indgår. Vi laver gartner-/planteprojekt, hvor vi høster agurker, tomater m.m. Vi har en fast ugentlig båldag | Personalemøder og børnemøder |
Sproglige udtryksformer
Mål | Resultatkrav | Indholdsbeskrivelse | Evalueringsform |
At børn bliver bekendte med de mange udtryksformer | At børn udnytter de mange udtryksformer | Vi vil lave rollespil/teater, hvor børnene udtrykker sig på forskellige måder. Vi vil lave aktiviteter, hvor børnene udtrykker sig gennem maling og tegning. Guitarspil, hvor børnene synger med. Højtlæsning for børnene. Rim og remser. | Personalemøder og børnemøder |
Kulturelle værdier
Mål | Resultatkrav | Indholdsbeskrivelse | Evalueringsform |
At børnene bliver bekendte med de mange kulturelle værdier | At børnene får større forståelse for forskellighed og mangfoldighed | Ture ud af huset til kulturelle udflugtsmål. Besøge andre institutioner. Lave projekt-/temauger med kulturelle indslag | Personalemøder og børnemøder |