Kostråd

Kostråd på Kirstinedalsskolen

Måltider giver børn og unge energi til at få det bedste ud af skoledagen. Ifølge Fødevarestyrelsen "har måltiderne indflydelse på elevernes udvikling af sunde måltidsvaner, hvordan de trives, og deres udbytte af undervisningen".
Det er derfor vigtigt, at der både er

• sund mad, der smager godt og mætter
  • gode rammer om måltiderne

For at imødekomme børnenes behov for energi, opfordrer skolebestyrelsen til, at de 7 kostråd fra Fødevarestyrelsen følges.

Billede af Fødevarestyrelsens kostråd

Læs evt. mere her www.altomkost.dk

Madpakken
Fyld madkassen op md fuldkorn og grøntsager og begræns sukker, fedt samt salt.

Det er vigtigt for børnene, at maden er let tilgængelig, så dit barn nemt kan komme i gang med at spise i frikvartererne. Dette gælder især for børnene i indskolingen.

Spisefrikvarteret er fastsat til 15 minutter. I indskolingen får eleverne længere tid, da de her som oftest har brug for mere tid. Skolebestyrelsen har sammen med elevrådet og skolens personale i skoleåret 2021/2022 undersøgt, hvorvidt 15 minutter er nok tid, og det er for langt de fleste elever nok spisetid.

Elever i udskolingen har mulighed for at gå fra skolen i spisefrikvarteret. Hvis dit barn går i Brugsen, så tal med dit barn om, hvad de køber og hvilke fordele og ulemper, der er ved at købe for eksempel en sandwich kontra en pose chips og sodavand eller energidrikke.

Energidrik

Det er ikke tilladt at drikke energidrik på skolens område.

Fødevarestyrelsen fraråder, at børn drikker energidrikke.
Unge tåler højst en lille dåse energidrik om dagen (25 cl), men kun hvis de ikke får koffein fra cola, kaffe eller te. På grund af sukkerindholdet anbefaler Fødevarestyrelsen dog, at unge maksimalt drikker 0,5 liter energidrik eller andre sukkerdrikke om ugen.

Billede af en energidrik

Koffein i større mængder kan betyde, at børn og unge bliver urolige, irritable og får svært ved at koncentrere sig.

Samtidig kan børn, der har drukket energidrikke få mavesmerter, blive rastløse, får hjertebanken og muskelrystelser samt få svært ved at sove ordentligt